Loading

11. Institucionální a organizační struktury veřejné správy. Pojem veřejné služby

Veřejná správa se dělí na státní správu a samosprávu.

1/ instituce vykonávající přímo veřejnou správu:
a) ministerstva - 15
b) ústřední správní úřady – 11
c) územní správní úřady (finanční úřady…)
d) veřejné ozbrojené a neozbrojené sbory (policie, hasiči)
e) orgány obcí, krajů a hl.m.Prahy a též orgány …
f) další instituce (profesní komory, vysoké školy, nadace…)

ad a) ministerstva - Jejich činnost řídí, kontroluje a sjednocuje vláda. V jejich čele stojí ministr, který plně odpovídá za plnění úkolů svěřených úřadu zákony a návazně vládou.

V České republice působí v dnešní době tyto ministerstva

- Ministerstvo financí
- Ministerstvo zahraničních věcí
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Ministerstvo kultury
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Ministerstvo zdravotnictví
- Ministerstvo spravedlnosti
- Ministerstvo vnitra
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Ministerstvo zemědělství
- Ministerstvo obrany
- Ministerstvo dopravy a spojů
- Ministerstvo životního prostředí
- Ministerstvo informatiky

ad b) ústřední správní úřady
Na rozdíl od ministerstva platí pro tyto úřady:
- užší působnost
- jejich vedoucí není členem vlády
- vedoucího obvykle jmenuje vláda
A naopak mají s ministerstvy společné:
- vykonávání svěřené působnosti
- informování veřejnosti
- připravování návrhů zákonů
- vydávání vyhlášek a směrnic, ...

V České republice působí tyto další ústřední správní orgány (podle zákona č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy v ČR):

- Český statistický úřad
- Český báňský úřad
- Úřad průmyslového vlastnictví
- Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
- Správa státních hmotných rezerv
- Státní úřad pro jadernou bezpečnost
- Komise pro cenné papíry
- Národní bezpečnostní úřad
- Energetický regulační úřad
- Úřad vlády české republiky

ad e) orgány obcí - Správními orgány obce jsou (podle zákona č. 128/2000 Sb. o obcích):

- zastupitelstvo – počet členů je dán počtem obyvatel obce, mandát vzniká zvolením, zastupitelstvo schvaluje územní plán, regulační plán,…, jednání je veřejné
- rada obce - je výkonným orgánem obce (starosta, místostarosta), schází se dle potřeby a zasedání je neveřejné
- starosta – zastupuje obec navenek, odvolává a přijímá tajemníka úřadu, odpovídá za hospodaření obce, svolává a řídí jednání zastupitelstva
- obecní úřad – starosta, místostarosta, tajemník, ostatní zaměstnanci
- výbory – jsou to členové zastupitelstva
- komise

orgány krajů - Hlavními správními orgány kraje jsou (podle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích):

- zastupitelstvo – vzniká volením, schvaluje programy územního obvodu, jeho zasedání je veřejné
- krajská rada – tvoří ji hejtman, zástupci a další členové, rozhoduje o majetkoprávních úkonech, zasedání je neveřejné
- hejtman – zastupuje kraj navenek
- krajský úřad – tvořen ředitelem a zaměstnanci kraje, členěn na oddělení
- další orgány zastupitelstva a krajského úřadu – výbory (finanční, kontrolní, pro výchovu a vzdělání, zaměstnanost) a komise

orgány hl. města Prahy - Hlavní město Praha je samostatně spravováno zastupitelstvem hlavního města Prahy; dalšími orgány hlavního města Prahy jsou rada hlavního města Prahy, primátor hlavního města Prahy, Magistrát hlavního města Prahy a zvláštní orgány hlavního města Prahy.

2/ instituce, které z části svou činností ovlivňují veřejnou správu
a) parlament – 2 komory…, moc zákonodárná
b) vláda – vrcholný orgán moci výkonné
c) ústavní soud (ochrana územní správy a samosprávy)
- správní soudy
- + další – například NKÚ, ČTÚ

ad a) parlament - 2 komory
- hlavní činností je přijímání zákonů
- zákon může předkládat poslanec, skupina poslanců, vláda, senát, zastupitelstvo kraje
- odborníci z ministerstev zákon zpracují a předloží vládě
- čtení zákona – 1. čtení – navrhovatel přednesl zákon s důvodovou zprávou a vysvětlí potřebu přijetí nového zákona, přistoupí se k hlasování, při zamítnutí se musí přepracovat, při schválení jde zákon do výborů poslanecké sněmovny
- 2. čtení – v případě schválení zákon jde do senátu, který jej může schválit nebo zamítnout a s PN se vrací do sněmovny, ta jej buď přijme s PN nebo jej může přijmou v původním znění absolutní většinou. Pokud se zákonem senát 30 dní nezobává, tak je také přijat.
podpis prezidenta, má právo veta – vrací se zpět…prezident zákon podepíše – zákon vstupuje v platnost uveřejněním ve sbírce…

ad b) vláda
Vláda se skládá z předsedy, místopředsedů a ministrů.
Vztah vlády k veřejné správě je velmi úzký, protože i veřejná správa náleží do oblasti moci výkonné. Její činnost obsahuje především:
- politické vedení správy a organizování její činnosti
- podíl na utváření vnitřní a zahraniční politiky státu

Mezi úkoly vlády patří např.:
- Realizace výkonné moci,
- Vydávání právních předpisů – v případě vlády jsou to nařízení vlády,
- Řídí a kontroluje činnost ministerstev a dalších správních úřadů,
- Kontroluje hospodaření s prostředky státního rozpočtu, rozhoduje o příjmech a výdajích státního rozpočtu,
- Jmenuje vedoucí nebo členy různých správních úřadů,
- Zastupuje náš stát navenek – reprezentuje vztahy ČR k jiným státům atd.


3/ členění uvnitř skupin institucí, které přímo vykonávají veřejnou správu
a) stát (státní orgány)
b) územní samosprávné celky (orgány obcí a krajů)
c) jiné subjekty – nadace, fondy


Veřejná služba:

- pojem veřejné služby – musíme rozlišovat civil service – jakési bytí ve službě a public service – poskytuje nějakou službu nebo vykonává veřejnou činnost
Veřejnými službami se rozumí služby vytvořené, organizované nebo regulované orgánem veřejné správy k zajištění, aby byla služba poskytována způsobem, který lze považovat za nezbytný pro uspokojení společenských potřeb při respektování principu subsidiarity.
Každý se během svého života dostává do situace, kdy potřebuje využít veřejné služby.

Typologie veřejných služeb:

1) Věcné veřejné služby
2) Správní činnosti
3) Finanční podpory

1) Věcné veřejné služby

• Sociální služby - sociální služby pro staré a zdravotně postižené občany, sociální služby pro děti, mládež a rodiny, sociální služby pro vyloučené osoby a komunity

• Zdravotnictví - ambulantní péče, ústavní péče, speciální primární péče (vč. zdravotnické záchranné služby a lékařské služby první pomoci), poskytování léčivých přípravků a prostředků zdravotnické techniky, lázeňská péče a péče v dětských ozdravovnách, zdravotnická doprava, ochrana veřejného zdraví záchytné protialkoholní a detoxikační stanice a ochranná léčba

• Školství - předškolní vzdělávání, základní, střední, vysoké a vyšší odborné, speciální a jiné (např. umělecké) školství, volnočasové aktivity, tělovýchovné a sportovní aktivity, stravování žáků a studentů, ubytování žáků a studentů, pedagogicko-psychologické poradny, pedagogická centra, ústavní výchova

• Zaměstnanost - politika zaměstnanosti, civilní služba

• Kultura - profesionální a neprofesionální umění, knihovny, muzea, galerie, památková péče, kulturní dědictví, regionální a národnostní kultura, církve

• Doprava - veřejná osobní silniční a drážní doprava, plavba a služby vodní dopravy, letecká doprava

• Obrana - vojenská obrana, letecká záchranná a pátrací služba

• Vnitřní věci - bezpečnost a veřejný pořádek, integrovaný záchranný systém vč. požární ochrany, archívnictví, azylová zařízení, ochrana obyvatelstva

• Spoje - poštovní a telekomunikační služby

• Životní prostředí - ochrana přírody a krajiny, technická ochrana životního prostředí

• Služby technické infrastruktury - vodní hospodářství, zásobování energiemi

• Informační služby - portál veřejné správy

2) Správní činnosti

V širším slova smyslu jsou správní činnosti součástí veřejných služeb. Zejména jejich poskytovatelé, tj. krajské, městské a obecní úřady, (ale i uživatelé) považují tyto činnosti za veřejnou službu poskytovanou občanovi, jejíž dostupnost byla řešena v rámci reformy veřejné správy. Dostupnost těchto služeb pro občana je řešena v rámci projektu "Popis životních situací", který je elektronicky zpřístupněn na Internetu. Jedná se o popis procesů správních činností jazykem srozumitelným pro občana - uživatele. Popisy procesů životních situací jsou součástí e-governmentu a veřejných informačních služeb.


3) Finanční podpory

Finanční podpory lze považovat za veřejnou službu, jejíž poskytování se řídí splněním standardů v rámci projektového řízení. Cílem široké škály dotačních titulů určených jak na financování provozu zabezpečovaných veřejných služeb, tak i do oblasti investic, je podpora, zvýšení kvality poskytování a modernizace podmínek, ve kterých jsou veřejné služby zajišťovány.
3.3. Služební poměr
Služba se vykonává ve služebním poměru. Služební poměr se zakládá k České republice, nikoli ke konkrétnímu úřadu, na základě jmenování na služební místo v oboru služby. Vzniká po složení slibu jmenovanou fyzickou osobou. Tím se odlišuje služební poměr státního zaměstnance od pracovního poměru všech ostatních zaměstnanců, který vzniká na základě dvoustranné smlouvy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Žádné komentáře:

Okomentovat