Loading

36. Stát a správa v historických souvislostech

Vznik obecní samosprávy na našem území souvisel s rozpadem feudálního absolutismu a s nástupem konstituční monarchie. Předpokladem bylo zrušení poddanství a roboty patentem ze 7. září 1848.Revoluce v roce 1848 smetla poddanství a tak vrchnostenská správa byla zrušena. Na jejím místě začala vyrůstat nová organizace samosprávy která byla založena na myšlence o existenci „přirozených práv“ společenských útvarů na územním podkladě, mající jistá přirozená práva, jako obdoba přirozených práv fyzických osob. Zmizel rozdíl mezi dosavadními svobodnými městy a venkovskými obcemi. Vytvořením územních samosprávných útvarů se sledovalo jednak vytvoření zadání spravedlivého uspořádání státu „v němž by obyvatelstvu určitých místních svazků“byla dána možnosti, aby nezávisle na vlastní státní správě si vyřizoval „jisté věci samo“. Zároveň tyto útvary místní samosprávy měly plnit úlohu jakýchsi obhájců národních zájmů a potřeb proti rakouským byrokratickým, z Vídně řízeným, státním orgánům. Zavedení územní samosprávy usnadňovalo, že v českých zemích byly odedávna obstarávány některé zákonodárné a správní věci stavovskými sněmy a zemskými výbory. V lednu 1850 zahájily činnost okresní a krajské úřady a začal se provádět provizorní obecní řád. Provádění se však dotklo jen místních obcí. Samospráva okresní a krajská vůbec nezačala působit. Roku 1854 uplynulo tříleté volební období obecních výborů obcí a statutárních měst. Nové volby však nebyly vypsány, ale nařízením č. 46/1854 ř. z. byla ponechána dosavadní obecní zastupitelstva a představenstva ve svém úřadě až do vydání nového obecního zřízení.

Nové obecní zřízení bylo vydáno císařským patentem z 24. března 1859 a obsahovalo pouze direktivy, podle nichž měla být pro venkovské a městské obce sestavena v jednotlivých zemích vlastní obecní zřízení. Obecní výbory a představenstva pracovala podle provizorního obecního zřízení ještě několik let. Teprve 5. března 1862 bylo nahrazeno rámcovým říšským zákonem o obecním zřízení. Tento zákon navázal na zásady provizorního obecního zřízení a zaváděl komunální svazy místních obcí, okresů a krajů. Jeho ustanovení měly provést zemské zákony, které měly obsahovat obecní zřízení a městské statuty jednotlivých zemí. Tím začalo formování definitivní organizace územní samosprávy. Reformy Marie Terezie a Josefa II.


Některé důležité zákony

1. zákony organizační a kompetenční, garantované Ministerstvem vnitra České republiky
• zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
• zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení)
• zákon č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů a o změně některých zákonů
• zákon č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech
• zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
• zákon č. 132/2000 Sb., o změně a zrušení některých zákonů souvisejících se zákonem o krajích, zákonem o obcích, zákonem o okresních úřadech a zákonem o hlavním městě Praze

2. zákony finanční a majetkové, garantované Ministerstvem financí České republiky, na jejichž tvorbě úsek pro reformu veřejné správy Ministerstva vnitra spolupracoval
• zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
• zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní)
• zákon č. 157/2000 Sb., o přechodu některých věcí, práv a závazků z majetku České republiky do majetku krajů
• zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích
• zákon č. 220/2000 Sb., o změnách některých zákonů v souvislosti s přijetím zákona o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích.
• 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků

další zákony:
1/1993 Ústava ČR (hlava sedmá – územní samospráva)
2/1969 o zřízení ministerstev a jiných orgánů ústřední správy
128/2000 o obcích
129/2000 o krajích
71/1967 o správním řízení
131/2000 o hl.m. Praze

Žádné komentáře:

Okomentovat