Loading

25. Aktuální problémy reformy územní veřejné správy

Problém státních úředníků v probíhající reformě veřejné správy
Zvýšení počtu úředníků nezajistí kvalitu budoucího uspořádání, protože nárůst pracovníků bude muset být dokrýván z vlastního rozpočtu obce s rozšířenou působností. Ve společnosti se tak může ještě více prohloubit averze vůči úřednickému stavu. Ovšem proti tomu stojí fakt, že dodnes nejsou známy přesné počty pracovníků ve státní správě: Český statistický úřad, Ministerstvo financí i Ministerstvo práce a sociálních věcí pracovalo s různými počty, neboť nebylo zásadně vyjasněno, které instituce se zahrnují do státní správy, které do veřejné správy v širším pojetí ( a jak ta se vnitřně člení) a které eventuálně do veřejného sektoru bez bližší specifikace. Takže, zda dojde ke zvýšení nebo snížení počtu úředníků nejsme schopni bez těchto počtů jednoznačně určit. Ke snížení počtu úředníků vedou dvě cesty. První spočívá v disciplinovanosti občanů a druhá je spojena s investováním do výpočetní techniky, zasíťováním úřadů a správních institucí všech stupňů, internetizace a elektronického podpisu. Významnou podporou se jeví internetizace domácností a jejich maximální vybavení počítači. Potom bude pohyb informací, povolení, vyjádření, souhlasů či zamítnutí omezeno jen na počítačovou síť. Podstatně se zkrátí časové lhůty, čas strávený na úřadech a i náklady na cestovné. Nicméně bez investic do computerizace úřadů a domácností a bez všeobecné ukázněnosti a spořádanosti ve styku se zákony to nepůjde. Silný pozitivní efekt může vzniknout tím, že se budeme jako plátci daní zajímat o využívání našich peněz jako daňových poplatníků a reformu či cestu k hospodárné a laciné státní (veřejné) správě s minimem zákony nařízených administrativních úkonů. Úspoře počtu úředníků by rovněž pomohla lepší znalost právních norem, zákonů a vyhlášek samotnými občany. Právní gramotnost mnoha spoluobčanů je velmi nízká a často nulová. Zřejmé jsou tendence zákony obcházet, pravidla a zákony ignorovat a z problémů vinit úředníka.

Míra byrokracie i počet úředních či administrativních úkonů by mohl být menší
1) musí dojít ke snížení finanční zátěže, kterou veřejná správa představuje pro občany, tzn. systém veřejné správy se musí zlevnit;
2) tohoto zlevnění lze dosáhnout především tím, že se sníží počet zaměstnanců veřejné správy, tj. na jejím fungování se musí podílet méně lidí;
3) zároveň musí dojít ke zjednodušování legislativy, tzn. k rušení zbytečných zákonů a těch činností veřejné správy, které mohou kvalitněji a efektivněji vykonávat soukromé subjekty;
4) mnohamiliardové investice do nákupu výpočetní techniky se ve veřejné správě musí znatelně projevit;
5) v souvislosti s tím se musí zvýšit kvalita služeb, které veřejná správa občanům poskytuje.

Žádné komentáře:

Okomentovat